باقي جزء السادس و نص الجزء السابع من نوفيلا جبك قدري
لكاتبه / احلام صبري
لحد ما شوفتك حسيت اني رجعت لصغار ونظر اليها نظرة حب وقال تعرفي انا بتعلم منك بستني اي موقف علشان اشوفك وانتي بتعاملي معها ازي وبقت بعمل زايك وكل اللي حواليه استغرابه من تغيري انا تغيرت علي ايدك ياتيسير اووي ...والتف وجه لتجاه اخر ليحبس دموعه
تيسير : حست بيه وحست قد ايه موجوع وقالت عارف انت صح ياحازم ... الحب الاول هو مش اول حب عرفنا الحب الاول هو اول حب عشقنا ... ونظرة في الارض
حازم : مد يده ورفع وجهة من الارض وقال بنظره ثبته لسه بتحبه
تيسير : هتصدقني لو قولتك لأول مرة اكتشف اني محبتش من الاول اللي كان بينا كان شيء اسمه تعود ...عارف ليه
حازم : بثبت وفرحه قال ليه
تيسير : علشان من 3 شهور سعيد نزل مصر وجاني ونزل باس رجلي علشان ارجعله وانا رفضت الرجوع ده وكان مستنيني اجعلوا بس انا رفضت انزال اقبله لما قالي انه مريض
حازم : بانفعال بالغ قال بس هو ماكنتش مريض كان بيدعي ده علشان يخطفك ويعدي عليكي بس ويسيبك
تيسير : كرمشة وجهة وقالت ...كيف عرفت كل هذا المعلومات
حازم : انا من يوم مأنتي دخلتي قلبي يعني من وقت رجوع الفلوس ليه وانا حطت عليكي حراسه مشدده وعرفت بكل حاجه وشوفته وهو بيوس رجلك وشوفتك وانتي رمتيه بعيد عنك وتركيته ورجعت البيت ...بس هو ماكنتش بيحبك اللي بيحب مش بيفكر يوجع او يخون حبيبه صح
تيسير : بدموع شديده صح
حازم : اخدها بين احضانه ومسح دموعها بأيده وقال لها مش عايز اشوف دموعك دي تاني وضمها الي احضانه
______________
الفصل السابع والاخير
حبك قدري
حازم : اخدها بين احضانه ومسح دموعها بأيده وقال لها مش عايز اشوف دموعك دي تاني وضمها الي احضانه
تيسير : وهي موجوعة تقول بهس بحبك ياحازم
حازم : سمع هذا الجملة ولما يتملك بأعصابه ولم يحس بحاله غير وهو بيقرب منها ويقول وانا بعشقك ياقلبي حازم ويطبع قبله ساخنه وتيسير تستجيب معه في تلك اللحظة ويمر الوقت بين حب ومشاعر نقيه ....وبمرور بعد من الوقت ليس قصير تفوق تيسير من تلك اللحظات الحب وتقول انا وقبل ما تكمل حدثها ...انا بحبك وعاوز اتجوزك تقبل تكوني زوجتي قدام العالم كله ...قال هذا الجملة حازم
تيسير : قال اااه بكل فرح وسرور ..وبعد شويه جات الممرضة تقول لهم اني الدكتورة صفاء عايزهم ...وستجيبه لها ويدخلوا سويا عند الدكتورة صفاء الذي ابلغتهم عن حاله ام سعيد التي اصابه بالشلل النصفي وتحتاج لرعاية خاصه من نوعها ... تبكي تيسير علي حال عمتها
حازم : يقول لدكتورة صفاء طيب ولو سافرت بره هيكون ايه مصرها
الدكتورة صفاء : هيكون افضل بكثير طبعا بس الاول حالته تستقر وتسافر فورا
حازم : واستقرار الحالة قد ايه كدة من وجهة نظرك يادكتورة
دكتورة صفاء : اسبوع من دلواتي
حازم : طيب ارجو منك انك تشوفلي اكبر وافضل مستشفى ممكن ترجعها تاني علي رجلها
تيسير : جات تحدث لكن حازم نظر اليه نظرة صمت وهي فهمت تلك النظرة استجبت ولا تحدث وبعد خرجهم من عند الدكتورة صفاء
حازم : يحط ايده في ايد تيسير ويقول قدام الدكتورة صفاء يلا بينا ياحبيبتي وقبل الخروج قال اصلي انا والدكتورة تيسير اتخطبنا ولسبب ظروف عمتها تأجل الزفاف علي اذنك يادكتورة صفاء
تيسير : بعد فهم قالت ليه أعلنت الخطوبة دلواتي
حازم : علشان اعرف امسك ايدك قدام المستشفى كلها ياحبيبتي اللي بيحب بيخاف علي اللي بيحبه من اي كلام تجرحه او حد يسئ لسمعتها ولا ايه ياقلبي
تيسير : صح ياحبيبي ....وتذكرت سعيد وهو كان بيرفض يقول عليها انها خاطبته وكان بيكتفي بس يقول عليها بنت خاله وهنا تأكدت من اني الحب الحقيقي هو لحازم وخصوصا بعد تبادل مشاعرهم الساخنة ...لا نها لان تسمح لسعيد بطول السنوات الحب دي بالتقرب منها بهذا الشكل وهنا فرحت فرحا شديدا وقالت ... انا عاوزة اعرف التكليف هتكون كم يا وسكتت
حازم : هااا يااااا ايه
تيسير : ابتسمت بخجل وقالت ياحبيبي
حازم : يضمها اليه وهي بالعربية جنبه ويقول بهذا الكلمة دفعتي كل التكليف وراح تبعد عن احضانه ضمها اليه اكثر فاكثر وقال لا لما اتركك تخرجي من احضاني لابد ياحب الحياة كلها
تيسير : تسمع هذه الجملة وتقول حب الحياة .. وقالت اشمعنا هذه الجملة
حازم : علشان انا حبيت الحياة علشانك انتي وبس ومن هنا ورايح اسمك في قلبي حب الحياة ماشي ويلا بقي اطلعي وبلغي والدتك اننا انا وولدي بكرا العصر هنجي علشان كمان عاملك مفاجئة
تيسير : بعد تحيول مثل الاطفال علي نوع المفاجئة ...رفض حازم انه يقولها ايه هي نوع المفاجئة......ويأتي حازم وولده لمنزل تيسير وهو في غايه الشياكة ومعه شنطة وبنت ويدخلون البيت وصفيه ترحب بيهم جدا
ابو العزم : قال انا جاي اعزمكم علي الغدا في مكان راقي جدا
الكل يستجيب لرغبه ...بس قبل ما نخرج من هنا خدي الشنطة دي وخدي البنت دي وشوفي هتعمل ايه وسيبها تعمل شغلها وانتي اسكوتي ياقطتي الجميلة ..يقول هذه الحديث حازم